Open dag Runia lijkt wel een bruiloft

Nijemirdum

Nijemirdum ‘Het lijkt wel een bruiloft! Overweldigend.’ Dat vonden de eigenaren van Runia Fourage de opkomst op hun open dag onder andere ter ere van het 65-jarig bestaan.

Gerrit Age en zijn broer Martin Runia en hun echtgenotes Hendrikje Runia-Smink en Tineke Bergstra staan dan ook de ene hand na de andere te schudden. Klanten, omwonenden en familie komen kijken hoe de vlag er bij staat op het bedrijf. Overal activiteiten en natuurlijk wat lekkers te drinken en te eten. ‘Wij komen altijd bij onze klanten, nu kunnen we hen ook eens een bakje koffie aanbieden,’aldus de broers. ‘Nu ze hier komen, weten ze bovendien wie ze aan de telefoon hebben als ze weer een bestelling doen. En zonder klanten geen jubileum. Zij staan bij ons echt centraal.’

Ook Thomas Hette Runia, de vader van de broers is natuurlijk aanwezig. ‘Ik was 16 toen ik in het bedrijf kwam geloof ik. Tussen toen en nu is er veel veranderd. Toen sjouwden we nog zakken van 50 kilo.’ Hij vertelt dat het gezin met 6 kinderen vanuit Berltsum naar Sondel kwam om daar het bedrijf over te nemen. ‘Want daar was een zaak te koop.’ Hij en broer Pieter namen de firma later over. In 2003 ging Pieter verder met de transportsector en zette Thomas Hette de veevoerhandel voort. ‘Prachtig, al die gezichten hier. Voor 90 procent zijn het ook bekenden. Het leuke is dat ik van allemaal de situatie ken, omdat ik altijd bij ze thuis kwam.’ Op een scherm draait ondertussen een video van de geschiedenis. De vrachtwagens van weleer, sneeuwstormen die alles ontwrichten, het overdoen van veevoer in kisten. Maar ook reisjes met boeren, voetbalwedstrijden, ongelukken en de goede doelen komen voorbij.

Johannes Heeringa die al heel lang binnen het bedrijf werkt stelt dat de klantenbinding van de firma enorm is. Niet alleen in Gaasterland, maar ook daar buiten. ‘We hebben nu zelfs een klant in Duitsland die we voorzien van veevoer. Ik ga eens in de 6 weken bij hem langs.’ Dat de firma in een moeilijke markt het goed doet komt volgens Heeringa door de service en de korte lijnen. ‘We staan gewoon altijd voor ze klaar. Ook profiteren we er van dat het melkquotum er nu af is. Daarbij moet ik wel zeggen dat het nu wel eens tijd wordt dat de boer voor zijn melk een fatsoenlijke prijs krijgt. Nu ligt dat onder een kwartje. Als we zien wat ze daar allemaal voor moeten doen en wat hun ondernemersrisico is, moet dat absoluut omhoog. Daar mag de consument echt wel wat meer voor betalen. ’


Auteur

Redacteur