Potvis van Harlingen het mooist gefotografeerd, fontein Sloten moeilijk te kieken

SLOTEN

Onderdeel van Kunst aan de Ee in Woudsend is dit jaar een fotowedstrijd met als onderwerp 11Fountains. De jury koos een winnaar per fontein en een top drie. Hans Flaman ging met de eerste en de publieksprijs naar huis.

Deelnemers hadden vanaf de onthulling van de fonteinen op 18 mei vier weken de tijd om hun foto’s te maken. Wie zich aanmeldde voor de wedstrijd kreeg drie fonteinen ‘toegewezen’. Dit om te voorkomen dat er van de ene fontein honderden, en van de andere nauwelijks beelden zouden binnenkomen.

De jury onder leiding van Elske Riemersma van de Fotofabryk bestond uit Iris ten Cate van Galerie IRIS Anders Mooi in Woudsend, 11Foutains-artistiek leider Anna Tilroe en cultuurverslaggever/fotograaf Gitte Brugman. Zij bogen zich op 18 juni over alle inzendingen en kozen per fontein een winnaar. Uit deze tien - de fontein in Dokkum is nog niet gereed - rolde een top drie. Bezoekers van Kunst aan de Ee kozen bovendien hun favoriet.

Walvisfontein

Hans Flaman sleepte met zijn foto van de walvisfontein in Harlingen de eerste prijs en de publieksprijs in de wacht. Hij koos zijn standpunt zo dat de vorm van de walvis zich herhaalt in havenhoofden erachter. Tussen beide is nog een opening zichtbaar ,,naar een wijde wereld, die uitnodigend ligt te wachten. De potvis die als verdwaald bij de Zuiderpier ligt, maar af en toe met een krachtige waterstraal verraadt dat hij wel degelijk in leven is. Verstilling en dynamiek in één’’, aldus de jury.

Kenny Douwenga sleepte de tweede prijs in de wacht met de fontein in Bolsward. Hij koos ‘het meest speelse standpunt’. Uit het juryrapport: ,,De foto vertelt het verhaal van een vleermuis: een dier van de nacht, dat de demonen op afstand houdt. De keuze voor zwartwit verhoogt de spanning. De foto krijgt extra cachet door het decor van de Broerekerk.’’

Love

De derde plaats was voor Gretha Wijbenga die een ongewone manier koos om de fontein Love van Jaume Plensa in beeld te brengen. ,,De fontein is herkenbaar maar heeft een creatieve bewerking ondergaan waardoor hij origineel en verrassend wordt. De hoofden van Love lijken in een ander universum te staan. Daadwerkelijk dromend over een toekomst vol beloftes, zoals de kunstenaar bedoeld heeft’’, luidde de conclusie.

De jury deelde een eervolle vermelding uit aan Huseen Khaled voor zijn foto van De Oortwolk in Franeker. De Oortwolk is een veronderstelde wolk van miljarden komeetachtige objecten in het zonnestelsel, een fenomeen dat de Franeker astronoom Oort wetenschappelijk heeft uitgewerkt. Khaled riep met zijn foto ,,een mysterieuze sfeer op, spannend en ‘beangstigend’ tegelijk. De suggestie van een ‘wolk van deeltjes’ doet recht aan de oorspronkelijke bedoeling van de ontwerper van de fontein.

Levensboom Hindeloopen

Uit de beelden van de levensboom in Hindeloopen werd die van Annelies de Vries tot beste gekozen. Met haar close-up geeft ze een kleurige vogel de hoofdrol. ,,De contrastwerking met de omgeving is goed gedaan. Knap is de schijnbaar toevallige zichtbaarheid van de kerkklok, die net zo glanst als de vogel en die de fontein met Hindeloopen verbindt.’’

Mark Dion wilde voor Stavoren een Vis der Vissen maken. Fotograaf Willem Bokkes heeft dit idee weten te versterken door ,,de oervis tegen een achtergrond van platte symbolen van de moderne consumptiemaatschappij vast te leggen. Het reuzenformaat van de fontein is door het gekozen perspectief mooi in beeld gebracht.’’

Simon Pier Smit heeft ,,geraffineerd gespeeld met licht en toont een mooi kleurenspel’’ in zijn foto van de Onsterfelijke Bloemen in IJlst. ,,Hij heeft een slim moment van de dag gekozen en een verrassend perspectief.

Sloten: moeilijk te fotograferen

De fontein van Sloten is moeilijk te fotograferen. Karin Langeslag is erin geslaagd dit toch op een verrassende manier te doen en te laten zien dat ,,de zorg voor de natuur en het milieu ook jonge mensen bezighoudt’’. De jury vindt ‘het plaatsen van de kievit in de vrije ruimte’ en het ‘reiken naar de hemel’ goed getroffen, maar vond de omgeving ,,slechts beperkt onderdeel van het verhaal van de fontein’’

De fonteinen van Sneek en Workum bleken lastig te fotograferen. De inzendingen waren ,,te keurig en iets te traditioneel’’. De leeuwen van Brechtus Dijkstra ,,reflecteerden het best het idee van de kunstenaar: het omarmen van de stad’’.

De foto die Gezina Nijholt in Sneek maakte ,,straalt in positieve zin rust en symmetrie uit’’, maar de jury vindt het jammer dat er niet meer van gemaakt is. Al realiseert die zich dat ,,de ruimtelijke context van de fontein complex is’’.