Paupers willen Pauperfontein in Fries Museum

WORKUM

De paupers willen de pauperfontein aanbieden aan het Fries Museum, zodat het symbool van de democratie en Grutte Pier behouden blijft voor de generaties na ons. Gebleken is dat er enorm veel belangstelling is voor het piemelfontein die een reactie is op de 11fountains die voor veel geld zijn gemaakt door buitenlandse kunstenaar en die in de 11 steden staan.

Er was belangstelling vanuit de hele wereld voor het intiatief. ‘Ons protest/statement wordt wereldwijd begrepen. Dat blijkt uit brieven, maar ook de New York Times besteedde aandacht aan de Pauperfontein. Een live uitzending voor de Canadese omroep, Australië, de Oostenrijkse tv en het Duitse ZDF maakten dat duidelijk. Verder kwamen beeldende Kunstbladen langs en erkenden de kunstwaarde van de Pauperfontein,’aldus ontwerper Henk de Boer van de stichting de Paupers.

Er wordt over het volk gepiest

‘Gaandeweg bleek dat veel bezoekers de Pauperfontein ook zien als symbool voor de democratie. Zeker na het zien van de 3-delige documentaire op NPO-2. Het verhaal dat er door hotemetoten over het volk gepiest wordt, spreekt aan en men legt verbanden richting gaswinning en windmolenparken. Zelfs Trump en Poetin worden er bij gehaald.

Pauperfontein heeft vaste plek nodig

Veel mensen vinden dat de Pauperfontein een vaste plek moet krijgen, maar dat kan buiten niet vanwege het gebruikte materiaal. Binnen kan wel. Daarom willen de Paupers de Pauperfontein aanbieden aan het Fries Museum. Zodat het ultieme “mienskipsproject” van LF2018 opgenomen kan worden in de collectie van het museum en een plek in de hal krijgt. ‘Het beeld van Grutte Pier als hardhandige Friese vrijheidsstrijder is niet langer van deze tijd. De Pauperfontein echter, bewijst dat er zonder grof geweld maar wel met creativiteit en kunstzinnigheid protest kan worden aangetekend tegen ondemocratisch handelen en dat niet alles zonder slag of stoot wordt aangenomen. De bevolking speelde een doorslaggevende rol in de totstandkoming van het kunstwerk. Waar de 11 fonteinen vanuit erkende kringen op cultureel en kunstgebied aangeboden werden aan de Friese bevolking, wil de Friese bevolking op haar beurt graag iets terug doen richting de erkende kunstkringen. Uit de grote belangstelling voor de Pauperfontein (al vanaf de geboorte van het plan) mag voorzichtig geconcludeerd worden dat het Fries Museum daar ook haar voordeel mee kan doen.’