Omgevallen potje met opgezette diertjes zorgt voor ontruiming 3 lokalen Bogerman Balk

BALK

Bij CSG Bogerman in Balk zijn maandagochtend drie lokalen ontruimd omdat er een rare en indringende lucht hing in het biologielokaal.

De oorzaak bleek een vitrinekast waarvan een glazen plaat naar beneden was gekomen. Een potje met een opgezet dier in een chemisch desinfectiemiddel was daardoor omgevalllen. ‘En dat roken we,’ aldus Dirk Jan van Tuinen. De school wist dat dit middel nare bijwerkingen zou kunnen hebben. Daarom werden direct 3 klassen ontruimd en volgden de leerlingen in andere lokalen hun lessen.

Geen acute problemen

‘Omdat we niet precies wisten wat er aan de hand was, hebben we voor de zekerheid ook direct de brandweer gealarmeerd. Je bent ten slotte wel verantwoordelijk voor leerlingen en staf,’ aldus van Tuinen. Toen die ter plekke kwam, constateerde die dat het potje waarschijnlijk al tijdens de vakantie was omgevallen. De brandweer constateerde dan ook dat er geen acute problemen waren. ‘Zij lieten weten dat het een vluchtig desinfectiemiddel was dat een rare lucht geeft, maar nu geen echte problemen meer. We hebben goed geventileerd en 2 van de 3 klassen zijn inmiddels weer in gebruik. Ook de GGD heeft gecheckt of er iets aan de hand was.’ De school vroeg ook nog een huisarts langs te komen omdat sommige leerlingen met hoofdpijn kampten. ‘Die is ook gekomen en constateerde dat die hoofdpijn waarschijnlijk niets met het middel te maken had. Meer met griep of omdat het toch allemaal wel wat spannend was.’

CSG Bogerman heeft het zekere voor het onzekere genomen en alle veiligheidsmaatregelen genomen die ze nodig vond. ‘Eigenlijk standaard protocol. We willen niet dat er ook maar iets met onze leerlingen of medewerkers gebeurt.’