Corrie Leffertstra neemt na 31 jaar afscheid van Steegenga Mode

SLOTEN - Op 25 april neemt Corrie Leffertstra, floormanager en verkoopster bij Steegenga Mode, afscheid. In ruim drie decennia zag ze vele modestijlen, klanten, medewerkers en verbouwingen voorbij komen. ,,Het is nooit een sleur geweest.”

Het is haar vrije dag, nog even en dan is iedere dag een vrije dag. Corrie Leffertstra schenkt koffie en serveert chocolaatjes in haar gezellige woonkeuken aan de Kapelstreek. Ze neemt me mee met haar verhaal naar januari 1988.

Weer aan het werk

,,Toen onze jongste zoon 6 jaar was wilde ik graag weer aan het werk. Ik zag in de krant een advertentie voor een nieuw te openen stoffenzaak in Sneek. Ik solliciteerde maar kreeg een afwijzing. Mijn schoonzusje wist hiervan en vroeg op de verjaardag van mijn schoonmoeder: ‘Heb je ook gesolliciteerd op de functie van verkoopster bij Steegenga Mode? Zij hadden een advertentie in de krant.’ Ik zei dat ik die advertentie niet gezien had. Toen ik samen met mijn man Sjouwe, vrolijk van de wijn thuis kwam bij de kinderen Simone, Boudewijn en David, schreef ik een sollicitatiebrief. En ik werd uitgenodigd door Marten en Anneke Steegenga, bij hun thuis op it Bjirkenbosk. Het was een heel leuk gesprek in een fijne sfeer. Ik was op kraamvisite bij familie in Heemstede – mijn geboorteplaats – toen Boudewijn belde. Hij vertelde dat Anneke Steegenga had gebeld en dat zij de volgende dag wel weer zou bellen. Ik kon die nacht niet goed slapen, was erg benieuwd of ik de functie had gekregen. Anneke Steegenga belde weer en zei: ‘Corrie, ik heb een hele leuke mededeling, je bent aangenomen!’”

Herenmode

Corrie ging voor 9 uren per week aan de slag in de winkel aan de Van Swinderenstraat in Balk, waar naast het echtpaar Steegenga ook Sieb Geerdink, Alie Elgersma en Wina Jongsma werkten. In de winkel werd onder meer herenmode, lingerie, badmode en breiwol verkocht. ,,Marten vertelde me dat ze een afdeling damesmode wilden beginnen en hij vroeg me of ik dat eerst nog even stil wou houden. In 1988 startte Anneke Steegenga de damesafdeling en toen werd ik – samen met Thea de Vries – verkoopster op die afdeling. Daarnaast was ik ook af en toe coupeuse op het atelier. Ik had een opleiding hiervoor gevolgd en had daardoor veel stoffen- en warenkennis. Dit kwam me bij de verkoop van kleding ook goed van pas.”

Damesafdeling

Doordat de damesafdeling snel groeide, werkte Corrie meer uren en kwam Nieske Aukema het team versterken. ,, We waren een klein maar hecht team dat er vol voor ging. Ik herinner me nog goed hoe er rijen bloesjes, broeken en jassen in de winkel hingen. We deden nog niet zoveel aan presentaties op set. Dat veranderde toen we naar de andere kant van het pand verhuisden. In het midden kregen we een koffietafel, waar klanten gezellig een bakkie konden drinken. We gingen nog dicht tussen de middag en waren op zaterdag ook minder lang open.”

Siebe Steegenga

In 1996 kwam Siebe Steegenga het team versterken. De op een na jongste zoon van Marten en Anneke nam uiteindelijk de zaak van hen over en breidde de winkel in totaal drie verbouwingen uit tot de huidige winkel van 1200 m2. ,,Na de verbouwing in 2005 kregen we meer aparte afdelingen met ieder een floormanager”, vertelt Corrie. ,,Ik werd na een tijdje floormanager van de afdeling achter en dat ben ik gebleven. Als floormanager plan je je team in en je stuurt het aan. Ook cijfermatig ben je met je afdeling bezig. Je krijgt meer inzicht waar je het voor doet. Daarnaast stond ik altijd veel in de verkoop. Ik heb de klanten zien veranderen. Het winkelgedrag – vooral op zaterdag – is zo anders dan voorheen. Tegen het middaguur komen de klanten en na vijven winkelen ze nog even lekker door. Als verkoper moet je altijd een luisterend oor hebben. Vooral met vaste klanten bouw je een bepaalde relatie op. Klanten moeten op je kunnen vertrouwen, sommigen moeten geholpen worden bij het aan- en uitkleden. Veel klanten komen vaak alleen zomers omdat ze hier in de buurt een vakantiehuis hebben. Het is altijd een leuk weerzien als zij na de winter weer arriveren. Persoonlijke benadering, een goed advies en een gezellige sfeer zorgen er voor dat de klanten terug komen. Het allermooiste is als je ziet dat klanten blij worden van hun aankoop. Daar worden wij ook blij van! Ik heb trouwens een keer een enorme blunder gemaakt in de verkoop. Onze koffiehoek was naar het midden van de zaak verhuisd en op tafel lagen daar een paar stapels pastelkleurige truitjes, die vrouwen druk aan het passen waren. Een dame stapte in een truitje de paskamer uit en toen zei ik tegen haar: ‘Deze kleur vind ik u echt niet mooi staan.’ Zegt zij: ‘Maar dit is mijn eigen trui.’ Och, ik schaamde me zo! Ik kon wel door de grond gaan.”

Team voor de PR

Op allerlei fronten zijn zaken veranderd. ,,Bijvoorbeeld op het gebied van reclame”, zegt Corrie. ,,Naast de heren in- en verkoop deed Marten zelf de PR. Destijds werden de kortings- en reclamekaarten door Johannes Groenewold - die toen al gepensioneerd was - met de hand geschreven. Hij gebruikte hier een dikke viltstift voor. Tegenwoordig hebben we een team dat de PR verzorgt en de lay-out van posters en folders wordt op de computer gemaakt. De communicatie naar de klant met betrekking tot acties gebeurde vroeger alleen per post, huis aan huis folders of advertenties in de krant. Dit gebeurt nog wel, maar we maken nu veel meer gebruik van de digitale snelweg om de klant te bereiken. Bijvoorbeeld met onze website, facebook en instagram.”

Zo snel mogelijk de winkel in

,,Toen 30 jaar geleden de nieuwe collectie ‘binnen’ kwam, werd alles eerst in het magazijn gebracht. Na de opruiming werd het pas in de winkel gehangen. Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Alles wat nu binnenkomt gaat het liefst zo snel mogelijk de winkel in. Sommige merken leveren wekelijks of maandelijks nieuwe collectie. Als het in de winkel hangt blijven we de merken volgen. Hoe snel wordt het verkocht? Moeten we nog stuks bijbestellen, of is het nodig dat we bij de fabrikant aan de bel trekken om een artikel dat niet ‘goed loopt’ om te ruilen? Fabrikanten denken ook veel meer mee dan vroeger. Voor hun is het ook belangrijk dat een product goed verkoopt. Maar soms werkt het ook als je het merk extra aandacht geeft door het bijvoorbeeld anders te presenteren, dan zie je dat het opeens wel wordt verkocht.” Corrie zag in drie decennia vele modestijlen voorbij komen, van schoudervullingen tot kokerrokken en van leggings tot aan skinny jeans. ,,Mijn man Sjouwe zei onlangs nog: ‘Heb ik het nu goed gezien, komen die broeken met van die wijde pijpen weer in de mode?’ Dat had hij inderdaad goed gezien, maar helemaal hetzelfde is het nooit. Het is altijd net een tikkie anders.”

Na 31 jaar met veel plezier te hebben gewerkt, laat Corrie de afdeling graag over aan haar opvolgster Alie van der Werf. ,,Dat gaat helemaal goed komen”, zegt ze tot besluit. ,,Ik weet niet of ik het werk ga missen. Ik heb de laatste jaren al wat minder uren gewerkt en een beetje afgebouwd. Ik kan straks zo op mijn fietsje even naar de winkel om daar wat collega’s te treffen. Dan drink ik een kopje koffie en laat ik het me allemaal lekker aanleunen. Daarnaast heb ik mijn hobby’s, het Sleattemer Kaaien koor, de redactie van ‘De Stadsomroeper’ en natuurlijk onze lieve kleinkinderen. Ik krijg nu meer vrijheid, hoef niet meer met het werk rekening te houden. Ik word straks 70, het is mooi geweest zo.”

Amanda de Vries