Verbouwd Hotel Jans houdt open Huis:’We zijn niet van jasje/dasje’

RIJS - De verbouwing van Hotel Jans is na een half jaar van allerlei werkzaamheden grotendeels voltooid en daarom houdt het horecabedrijf op 26 en 27 april Open Huis tussen 14.00 en 17.00 uur.

Iedereen die wel eens met eigen ogen wil aanschouwen hoe het hotel er nu uitziet is van harte welkom. Ook het terras waarvan velen niet weten dat het er is, is te zien en te beleven.

Vanzelfsprekend kan ook een kijkje genomen worden in het restaurant waar ook een kopje koffie of thee wordt geschonken. Ook kan de zakelijke markt zien hoe ze gebruik kan maken van hypermoderne zalen met alles erop en eraan om presentaties te geven, te vergaderen of teambuildingsactiviteiten te houden. Die zaken gaan dan ook weer heel goed samen met een verblijf in het hotel.

Sentiment

‘Veel mensen hebben een bepaald sentiment bij Hotel Jans vanwege de speeltuin. Die is er nu niet meer, maar we hebben wel een wand gemaakt met allemaal foto’s van die tijd. Bovendien hebben we de rest van het gebouw met veel liefde opgeknapt. Ook dat willen we allebei graag tonen aan mensen die nog allerlei herinneringen hier hebben liggen.’

Dit zegt Geeske Wiendels-Breunesse die samen met haar echtgenoot in oktober 2006 het horecabedrijf overnam. Het pand stamt oorspronkelijk uit 1890 en die historie is prachtig om te laten zien aan de klanten. ‘Alleen betekent het ook dat in zo’n oud pand veel onderhoud nodig is. ’Het dak van het deel waar de hotelkamers zijn gevestigd bleek bijvoorbeeld zo slecht dat er een nieuw moest komen.’

Lift

Ook is er een lift in het pand gekomen, zijn de hotelkamers op de eerste verdieping helemaal vernieuwd. Compleet met volledig nieuwe badkamers en met een balkon met uitzicht over restaurantterras en bos. Tevens werd alle bedrading aangepakt, kwam er nieuwe wifi en een heel nieuw trappenhuis. Wie met de lift gaat, kan bovendien op de eerste verdieping gebruik maken van een invalidentoilet.

Met het Open Huis wil de familie Wiendels vooral laten zien wat Jans te bieden heeft. ‘In de praktijk ben ik hier het meest. Victor, mijn man werkt bij de luchtmacht. Maar hij sjouwt wel vaak de koffers,’ lacht Geeske die zelf ook lange tijd bij defensie werkte, maar daarvoor de Hotelschool deed. Ze werkte vanaf haar 13e in de horeca, deed de Hotelschool en verliet de horeca toen ze bij de Luchtmacht ging werken in Den Haag.

‘Victor kon vervolgens worden overgeplaatst naar een bestemming van onze keuze en dat was voor mij het teken om weer terug te willen naar de horeca. Want ik heb altijd al een hotel gewild. En dat is gelukt.’

Geen jasje/dasje

Geeske is trots op ‘hun’ hotel en restaurant, maar moet ook nog steeds wel opboksen tegen vooroordelen. ‘Mensen denken dat het nog steeds een jasje/dasje hotel is voor de high society. Dat het duur is en dat er kledingeisen aan de gasten worden gesteld. Vroeger kregen gasten die kwamen zonder das inderdaad eentje bij de receptie. Maar dat is al lang niet meer het geval.

Streekproducten

Ook het restaurant is niet voor de high society benadrukt Victor. ‘We hebben een mooie kaart met heel veel prachtige streekgerechten die volgens de verfijnde Franse keuken worden bereid, maar die niet aan een bepaalde groep zijn voorbehouden. Integendeel, we zijn er voor iedereen.’ Geeske:’ En we werken met bedrijven uit de buurt die bijvoorbeeld de Koudumer boontjes, het Gaasterlandse kruidenvarken, het Laaksumer botje, ijs van de IJsboerderij Buterkamp en allerhande andere producten leveren. Dat vinden we gewoon leuk. En het is mooi om uit te leggen aan onze gasten waar alles vandaan komt. Dat vinden zij vaak interessant’

Niet hoogdrempelig

‘Maar hoogdrempelig zijn we in het restaurant dus bepaald niet. Bovendien kunnen mensen hier ook gewoon een kopje koffie komen drinken. Of onze fameuze appeltaart eten waar iedereen voor omfietst.

En hebben we een heel leuk terras waar ze iets kunnen drinken. Dat willen we toch wel heel graag een keertje laten zien.’

Ze laat er lachend op volgen:’Maar ook hoe leuk we zijn en hoe mooi het hier is.’ Het personeel dat tijdens het interview druk bezig is in de keuken, maar de werkzaamheden even staakt voor een kopje koffie op het terras, is inderdaad bijzonder enthousiast en vriendelijk. Het hotel en het restaurant zijn bijzonder servicegericht zo stelt Geeske. ‘En de benadering is natuurlijk heel persoonlijk. Met 23 kamers kent het personeel de mensen meestal bij naam. Heb ik zelf iemand niet gezien, dan baal ik daar eigenlijk van. Ook helpen we onze gasten graag met allerlei informatie over de streek, over activiteiten die ze kunnen doen. Er is hier ten slotte genoeg aanbod. Maar mensen uit de buurt kunnen op de open dag vooral eens kijken wat wij hen zo dicht bij huis kunnen bieden en herinneringen ophalen.’

Meintje Haringsma