Gekkenboel in Plus Balk door corona

BALK De Plus-supermarkt in Balk staat op z’n kop. Sinds de maatregelen van twee weken geleden van het kabinet om afstand te bewaren tot elkaar is het volgens franchiseondernemer Arend Siemonsma „een gekkenboel” in zijn winkel. „De klantenaantallen stijgen enorm, er is hamstergedrag en het heeft zijn impact op het personeel.”

Siemonsma nam de afgelopen tijd verschillende maatregelen voor de veiligheid van zijn personeel en klanten. Zo heeft hij onder meer schermen geplaatst bij de kassa’s om kassamedewerkers af te schermen van klanten. Daarnaast werken vakkenvullers met handschoenen op afdelingen met onverpakte goederen. „En we maken veel meer schoon, dat deden we al, maar nog meer dan anders.”

Het houden van 1,5 meter afstand, zoals het RIVM adviseert is in een supermarkt met smalle gangpaden en overal beweging niet altijd even makkelijk. „Maar we vragen het wel aan onze klanten en medewerkers. Het zijn maatregelen die ons worden opgelegd, maar die we ook echt ondersteunen. Voor ons en voor de klanten.”

Om de hoeveelheid mensen tegelijk in de winkel te beperken heeft Siemonsma besloten zijn medewerkers later op de dag te laten vullen. „Na zessen, dan is de drukte voorbij, waardoor je zo min mogelijk de consument ziet.” Liever nog had Siemonsma misschien niet tijdens openingstijden de boel aangevuld. „Maar dat moet wel, anders wordt zo’n winkel in de loop van de dag leeg getrokken.”

Ook de vracht is aangepast. „We hebben alle dagen levering nu. Dan is de vracht kleiner en beter verdeeld en kun je veel efficiënter werken met wat minder druk op de werkvloer.”

Onmiddellijk na de ingang van de maatregelen, zoals de sluiting van de horeca, riep Siemonsma bedrijven op dat ze hun overtollige producten door hem konden laten verkopen. Hij hoopte naar eigen zeggen dat horecabedrijven hun verse producten bij hem zouden brengen, zodat hij ze dan voor een schappelijk bedrag voor de bedrijven kon verkopen. Beter iets dan niets, was de gedachte.

Maar de actie liep niet echt. Met een paar bedrijven voerde de ondernemer overleg, zonder resultaat. Volgens Siemonsma wilde een bedrijf bijvoorbeeld per product meer geld ontvangen dan Siemonsma bij de verkoop ervoor zou krijgen. Het aantal bedrijven dat zich meldde viel bovendien tegen. „Het is waarschijnlijk uiteindelijk een goed teken geweest, omdat de horecazaken dat zelf dan wel hebben kunnen oplossen.”

Een oproep aan mensen die nu zonder baan zijn komen te zitten om eventueel bij de supermarkt te kunnen werken kreeg wel veel gehoor. „We kregen heel veel open sollicitaties van mensen die nu thuis zitten.” Bij een iemand leidde dat daadwerkelijk tot een dag werk bij de supermarkt. „Een leverancier voor de horeca. Die heeft een grote bus en hij heeft een dag geholpen met de thuisbezorging.”

Want volgens Siemonsma loopt juist die thuisbezorging als een tierelier. „e hadden het altijd al, maar de online groei is meer dan over de kop gegaan. We liepen tegen de overcapaciteit van onze eigen bus aan.”

Op andere mensen heeft de winkel vooralsnog geen beroep hoeven doen. „Het gaat op dit moment erg goed. Als we straks in bijvoorbeeld een situatie komen dat er veel zieken zijn, schromen we niet om aan de bel te trekken, maar op dit moment hoeft dat gelukkig nog niet.”