Kapsalon Jeannet bestaat 30 jaar

BALK In 1990 kreeg Jeannet Buwalda op 21-jarige leeftijd de kans om de kapsalon van de familie van Swam over te nemen. Dat is inmiddels 30 jaar geleden, een jubileum dus. Maar wel in een gek jaar met die Corona.

Jeannet werkte voor de overname als kapster in diverse salons. En de familie van der Swam had de salon maar liefst 20 jaar gerund aan de Lytse Side 7 in Balk.

Steeds drukker

Op 29 mei 1990 maakte Jeannet samen met een collega de overstap van kapsalon Wolthuizen in Sneek, naar de eigen zaak in Balk.

Na een aantal jaren begon de salon steeds drukker te worden en kwamen er kapsters bij.

Ook werd de bevoegdheid voor stagebegeleider gehaald, zodat er ook leerlingen begeleid konden worden. Maar Jeannet zat ook daarnaast niet stil: ze opende ook nog een kleine salon in het dorpje Oudega. Dit betekende dat ze in Balk en Oudega samen met 5 kapsters aan het werk waren.

Dat betekende veel drukte, maar ook veel lol en gezelligheid met zijn allen. Verder werden door de jaren heen heel veel kapsters opgeleid en begeleid. En er werd plezierig met hen samen gewerkt.

In 2008 kwam de recessie. „Dat valt niet te ontkennen. Kapsters mochten nu bovendien ook zonder diploma’s in garages en slaapkamers beginnen.

Terwijl je in de jaren ‘90 alle vakdiploma’s voor zowel dames als heren moest behalen. En alleen in een pand mocht beginnen waar al een kapsalon in gevestigd was.”

Meer concurrentie

Al met al betekenden de nieuwe regels dus meer concurrentie. „Maar concurrentie houd je ook scherp. We zijn met minder personeel gaan werken en opnieuw weer cursussen gaan volgen. Zodat we op de hoogte zijn van de nieuwste kapsels en technieken.

En tot op heden volgen de kapsters meerdere bijscholingscursussen per jaar.”

Online afspraken

Een paar jaar geleden startte de salon met een online afsprakensysteem. Zodat de klant de afspraak zelf kan inplannen.

„Dit werkt voor beide kanten super goed. De klant kan ook buiten openingstijden zelf bekijken wanneer ze naar de kapper wil en de afspraak inplannen. En wij hebben minder telefonisch verkeer. Via onze website kom je heel gemakkelijk in ons afsprakensysteem,” zegt Jeannet daarover.

Nieuwere producten

Gedurende 30 jaar is er natuurlijk ook verder wel het een en ander veranderd zo stelt ze. „Het kleuren van het haar wordt nu heel anders gedaan. Met producten die minder schadelijk zijn voor je haar .

En we adviseren een hele goede verzorgingslijn van Keune. Ook voor mannen is er een speciale lijn van shampoos en stylingsproducten.”

Mediceuticals

Verder is de kapsalon net voor de Coronacrisis in het jubileumjaar begonnen met de lijn mediceuticals. Daar volgden de kapsters wekenlang cursussen voor . Mediceuticals, zijn productlijnen voor probleemhuiden zoals extreem droge hoofdhuid, eczeem en psoriasis.

Naar hoofdhuid kijken

„Hierbij kijken we eerst met een scoop naar de hoofdhuid. En maken na een eerste behandeling een behandelplan voor thuisgebruik. Dit geeft super goede resultaten,” zegt Jeannet daarover.

Tevreden klant

„Ons streven is elke dag dat de klant tevreden en blij de deur uitgaat. Dat is een uitdaging. Al 30 jaar lang.

En het geeft ons plezier in ons vak en vooral blije en tevreden klanten.”