Bij de Luts werkt met 2 inlopen

BALK Bij restaurant Bij de Luts hebben ze een gedegen plan opgesteld om op 1 juni weer open te kunnen. Er wordt gewerkt in shifts, waardoor er op een avond toch redelijk wat gasten ontvangen kunnen worden. Dat betekent wel dat iemand die met de eerste inloop gaat eten, niet oneindig lang kan blijven zitten. Wie voor de tweede inloop reserveert, heeft wel wat meer tijd. Hoewel het restaurant het altijd anders gewend is geweest, kan het nu gewoon niet anders, stelt Brant Miedema. Ook de lunch wordt anders. Zo wordt de kaart kleiner en komen er luxere gerechten op te staan. „Een hele groep zeilers van 15 personen van de zeilschool die binnenvalt vor een broodje kroket, dat kan met de nieuwe regels niet meer. Daarom willen we ons met een wat exclusievere lunchkaart onderscheiden van de rest.”

De lunch kan bij Bij de Luts tussen 11.00 en 15.00 uur genuttigd worden. Op reservering uiteraard. Dat kan telefonisch of aan de deur. En er wordt gevraagd naar gezondheidsklachten. Vervolgens gaat het bedrijf aan de schoonmaak en tussen 17.000 en 17.30 uur kunnen de gasten voor het diner aanschuiven. Ook die moeten natuurlijk reserveren en ook zij moeten aangeven of zij zich gezond voelen. Daarbij geldt voor alles dat er maximaal 4 personen aan een tafel kunnen zitten, als zij afkomstig zijn uit 1 familie. Tussen 19.30 en 20.00 uur is dan de tweede inloop voor het diner. „Op die manier komen we toch op een respectabel aantal gasten op een avond. Nog steeds wel minder dan in de oude situatie, maar als ondernemers willen we vooruit. En dan is dit de enige manier.”

Het is een feit dat alles moeilijk te organiseren is, stelt Miedema. „Daarbij komt dat we van de ene op de andere dag van 100 naar 0 procent inkomsten gingen. Alle inkomsten waren weg.” In de eerste weken ondernamen Brant en Botsje die samen het restaurant runnen, dan ook geen actie. „We bleven achter het hek. Alles voor de gezondheid.”Vervolgens startten ze een afhaalservice. „En we hebben het bericht afgewacht over wat er ging gebeuren.” Een onrustige tijd noemt hij het zelf. „Want je weet niet wat er gaat gebeuren. Wat er mag. Wat je kunt. En als bedrijf wil je vooruit.” Dat de horeca geen inhaalslag meer maakt dit jaar als het gaat om de verloren gegane omzet, staat voor hem als een paal boven water. „Maar we gaan wel voor een zo’n goed mogelijk seizoen.”

Van het terras zijn weinig verwachtingen. Daar konden 20 mensen op zitten, maar daar blijven nu nog 8 stoelen over bij 1,5 meter. „Bovendien heb ik veel petten op, maar wil ik de politiepet niet opzetten. Het moet voor mensen leuk zijn om hier te komen en ik wil ze niet voortdurend wijzen op dingen die niet mogen.”

In de plannen voor het restaurant heeft het stel wel heel veel zin. ‘Ja, daar zijn we heel enthousiast over. Het plan dat er nu ligt, maakt dat het rendabel kan. Het is natuurlijk jammer dat gasten die voorheen om 6 uur kwamen dan lekker bleven hangen tot 10 uur. Dat kan in deze opzet niet. Maar het kan niet andres, willen we toch ons brood kunnen verdienen. En we hopen dat mensen daar begrip voor hebben. Gasten die voor de tweede shift kiezen, hebben wel wat meer tijd om te blijven zitten.”

Verder verandert de kookkunst van Botsje niet. Die is als vanouds .De dinerkaart blijft hetzelfde, aleen de lunch wordt wat gespecialiseerder.