Buitenlesdag bij ‘t Hazzeleger en De Pipegaal

BALK Dinsdag 13 april was het de Nationale Buitenlesdag. Frisse buitenlucht, beweging en een natuurlijke omgeving zijn goed voor een fysieke en mentale gezondheid van kinderen.

Alle zes groepen van 't Hazzeleger brachten die dag daarom veel tijd buiten lerend door. „Nu doen we dat anders ook wel, maar vandaag was het toch net iets specialer. De ene groep rekende zo de omtrek en de oppervlakte uit van vreemde figuren, terwijl de andere groep zich bezighield met lezen en spelling.”

Pentekening

„De jongens en meiden van groep 6/7 (foto) gingen naar het park met een plankje, papier en potlood onder de arm voor een tekenles. Een realistische pentekening moest het worden. Goed kijken, schetsen, 'inkleuren' met streepjes, golfjes en boogjes. Al met al een wel besteedde dag!”aldus leerkracht Mathilda Hoogeveen.

De Nationale Buitenlesdag, is een initiatief van IVN Natuureducatie en Jantje Beton. Leerlingen van 113 basisscholen in de provincie Friesland gingen deze dag of andere dagen in verband met corona met hun leerkrachten naar buiten om op een verfrissende manier les te krijgen. Onder hen dus ook onder andere ‘t Hazzeleger uit Balk en De Pipegaal in Workum. Ruim een kwart van alle basisscholen in Friesland deed overigens mee.

Meer bewegen

Van taal en rekenen op het schoolplein worden kinderen niet alleen vrolijk, ze bewegen meer, hun concentratie gaat omhoog, de leerstof blijft beter hangen en de buitenlucht is gezond aldus IVN.

De zesde editie van de Nationale Buitenlesdag stond in het teken van de Grote Natuurles. Op vrijwel alle scholen die zich hebben aangemeld, gingen leerlingen botanisch stoepkrijten op het schoolplein om zo meer te leren over biodiversiteit in de nabije omgeving van de school. Door stoepplantjes te omcirkelen en de juiste naam erbij te schrijven, gaven zij dit veelal anonieme groen een naam.

Tijdens de Buitenlesdag wordt aandacht gevraagd voor het belang van leren in de buitenlucht. Nu gebeurt dit nog nauwelijks, maar in Balk dus wel al. Maar ruim tachtig procent van de basisscholen heeft geen enkel beleid wat betreft het geven van buitenlessen en amper 1 procent van alle lessen vindt buiten plaats, zo blijkt uit nieuw onderzoek van DUO in opdracht van Jantje Beton en IVN.

„Zonde, want leerkrachten zeggen zelf het liefst te zien dat 25 procent van alle lessen buiten plaatsvindt. Ze geven echter aan hiertoe onvoldoende toegerust te zijn. Zij willen meer kwalitatieve, goed voorbereide buitenlessen, de juiste materialen en een fijne omgeving om buitenles te kunnen geven oftewel een groen ingericht schoolplein dat goed dienst kan doen als buitenlokaal.”

Stenen woestijn

Zo’n 80% van de schoolpleinen is nu nog een stenen woestijn. Met de Grote Natuurles wordt dit keer op de Nationale Buitenlesdag aandacht gevraagd voor de waarde van groen in de bebouwde omgeving, in het bijzonder de speel- en leeromgeving van kinderen. Zo staan de stoepplantjes, die tussen de tegels groeien, symbool voor het groen op de versteende schoolpleinen en woonwijken.