Krachtenbundeling toerisme

BALK - Stichting Regiomarketing Zuidwest Friesland, VVV de Friese Meren – Gaasterland en VVV Zuidwest Friesland gaan per 1 januari samen verder als één nieuwe organisatie voor gastheerschap, informatievoorziening en marketing binnen de regio Zuidwest Friesland.

Maar ook de TIP’s langs de IJsselmeerkust zijn uitgenodigd om aan te haken. Er zijn al een aantal stappen gezet om dit te realiseren, zoals een strategische analyse en een strategische richting. Dit is de basis geweest voor de nieuwe naam, het logo en de eerste uitingen. Ook geeft het handvaten voor het ontwikkelen van evenementen en toeristische trekpleisters. De wethouders Mark de Man en Johannes van der Pal, van de gemeente Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren hadden de eer om het nieuwe logo te onthullen. Beide zijn trots op de nieuwe naam en het logo, waarbij wethouder Mark de Man nog benadrukt:

Lonely Planet

“Als het om recreatie en toerisme gaat is Zuidwest-Friesland een prachtige en unieke regio”, zegt wethouder Mark de Man van de gemeente Súdwest-Fryslân. “Wij weten én zeggen dat al jaren. Fantastisch is het dat nu ook de internationale reisexperts van Lonely Planet onze provincie hebben ontdekt.” Lonely Planet typeerde Friesland dit jaar als ‘een verborgen parel’, en zetten de provincie – na Emilia Romagna in Italië en Cantabrië in Spanje – op drie in de top-10 van Europese vakantiebestemmingen die over het hoofd worden gezien. “Wij zijn enorm trots op de erkenning die we internationaal gekregen hebben”, aldus De Man. “Maar alleen trots zijn is niet genoeg. De concurrentie is stevig. Door samen te werken, de informatievoorziening te bundelen, goed gastheerschap en goede marketing proberen wij het gebied nog beter bij toeristen en dagjesmensen onder de aandacht te brengen en te houden” benadrukken de wethouder Johannes van der Pal en Mark de Man.

Buiten het hoogseizoen

Onze regio heeft een grote toeristische piek in juli en augustus, waarbij de watersport een belangrijke bijdrage levert. Deze piek levert bestedingen in de recreatieve sector, horeca, overnachtingslocaties etc. op en geeft onze regionale economie een positieve impuls. Wel zien we in de cijfers terug dat dit soort toerisme onder druk staat, net als de lange binnenlandse vakanties.

Vanuit de marketingadviesgroep is een analyse gemaakt van de huidige situatie. En hieruit is naar voren gekomen dat de nieuwe organisatie zich moet richten op het verlengen van het seizoen. Dus meer toeristen buiten het hoogseizoen aantrekken. Vervolgens is gekeken wat de sterke punten zijn en of we slim kunnen meeliften met ontwikkelingen.

Het nieuwe logo symboliseert de verbinding tussen water en land. Je kunt er riet dat tussen water en land in staat of juist een polsstok waarmee je over water naar land gaat, in herkennen. Je gaat dit nieuwe logo terug zien in onze nieuwe website; waterlandvanfriesland.nl, een online en offline evenementenkalender. De nieuwe organisatie zal per 1 januari 2019 VVV Waterland van Friesland heten. Naast dat je het dus terug zult zien de komende tijd gaat de organisatie ook vol aan de slag om verder handen en voeten te geven aan de belofte die we doen aan onze gasten.

Bijlage: foto onthulling merkbeeld Waterland van Friesland. Bijschrift foto: Vanmorgen is in de vernieuwde VVV winkel van Joure het nieuwe merkbeeld voor de regio Zuidwest Friesland onthult door wethouder Mark de Man van gemeente Súdwest-Fryslân en wethouder Johannes van der Pal van gemeente De Fryske Marren samen met de voorzitters van VVV de Friese Meren–Gaasterland en Stichting Regio Marketing Zuidwest Friesland (SRM ZWF).