NCPN DFM: Overlast moet anoniem kunnen worden gemeld

JOURE - Inwoners van De Fryske Marren moeten anoniem kunnen klagen, zo heeft de NCPN voorgesteld tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering van het jaar 2018. Nu moeten inwoners een formulier invullen met hun naam, waardoor anonimiteit niet mogelijk is. NCPN ziet hier de nadelen van in. De partij is bang dat mensen niet durven te klagen of dit niet doen om de sfeer in de buurt goed te houden.

Nieuwe manieren om beklag te doen

De NCPN wil tevens dat er nieuwe manieren komen om beklag te kunnen doen. Visser stelt in de raadsvergadering dat klachten over, bijvoorbeeld houtrook, overal moeten kunnen worden gemeld. Het formulier dat inwoners nu invullen, kunnen ze bij gemeentelijke steunpunten in Lemmer, Balk en Joure inleveren. Volgens de politicus moet er een klachtenbus komen op diverse plekken in de gemeente, waar de mensen op meer plaatsen én anoniem melding kunnen doen.

Wethouder Veltman wil hier echter niet in mee en vindt de huidige opzet voldoende. “We hebben momenteel duidelijke regels om overlast tegen te gaan,” zo stelt de CDA’er. “Er zijn verschillende manieren om melding van overlast te doen.” Hierbij doelt Veltman op onder meer de gemeentelijke steunpunten. Tevens is het mogelijk online, via sociale media en met de app beklag te doen. “Via een klachtenbus is niet nuttig. Dit moet allemaal bekeken worden en dat duurt gewoon te lang.” Volgens Veltman biedt online en op de gemeentelijke steunpunten voldoende mogelijkheid om beklag te doen.

Niet iedereen heeft een app

NCPN is het hier niet mee eens. “Niet iedereen heeft een app,” vult Barels zijn collega Visser aan. “Mijn moeder weet niet eens wat een app is.”