Kinderen ‘t Hazzeleger verdiepen zich in eten

BALK - Daltonschool ’t Hazzeleger in Balk is dit schooljaar gestart met thematisch en onderzoekend leren, oftewel ‘Houses & Labs’. In het ‘Lab’ werken ze aan een onderzoeksvraag op het gebied van aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek. In hun House (klas) presenteren ze aan elkaar wat ze hebt ontdekt en geleerd. Deze werkwijze wordt ‘Houses & Labs’ genoemd, omdat het een internationaal Dalton concept is.

Eten

Inmiddels loopt het eerste schoolthema ‘Eten’ bijna ten einde en maken de kinderen een tentoonstelling van hun ontdekkingen. De kinderen hebben proefjes gedaan, interviews gehouden met experts, mindmaps gemaakt, restaurants bezocht en een restaurant in de school nagebouwd.

Het team vindt dat kinderen gemotiveerd en betrokken aan de slag gaan tijdens Houses & Labs, omdat ze echt geïnteresseerd zijn en willen weten hoe het zit. Voor het tema zelf, vraagt het ook samenwerking en inzetten van elkaars talenten. ‘We begeleiden de kinderen bij hun onderzoeksvraag en staan open voor de ideeën van de kinderen. De kerndoelen bieden daarbij het kader voor het thema en de deelgebieden, maar de invulling ontstaat doordat we het thema met elkaar uitbouwen. Juist om deze reden zijn we in het proces van Houses & Labs gestapt als team. Omdat we geloven dat kinderen een stem hebben in hun eigen ontwikkeling en schoolloopbaan.’