Boeren wensen mensen smakelijke feestdagen

BALK - Overal in de weilanden kom je ze tegen op dit moment: borden met daarop ‘Onze boeren wensen je smakelijke feestdagen.’ Met deze boodschap op spandoeken op schuren, in weilanden of langs doorgaande wegen is de kerstcampagne van de Land- en Tuinbouworganisatie Noord van start gegaan.

‘Onze boeren zijn trots op hun producten en willen dit graag laten zien. Wij willen de consument bedanken op een simpele manier,” geeft Wessel van Olst, bestuurslid LTO Noord regio Oost, aan. “Wij willen als agrarische sector een positieve boodschap uitdragen. De feestmaand is daar perfect voor.” De spandoeken zijn breed verspreid onder leden. “De actie draagt bij aan positieve energie bij onze leden. Wij doen dit met zijn allen.”

Bewustwording tijdens de feestdagen

Het spandoek met de boodschap ‘Onze boeren, Onze voedselmaker, wensen je smakelijke feestdagen’ – laat een kist vol heerlijke groente, fruit, zuivel, kaas, eieren, brood, vlees en aardappels zien. Om duidelijk te maken dat boeren consumenten van voedsel voorzien, elke dag opnieuw. Ook tijdens de feestdagen. “Wij hopen dat mensen onder het kerstdiner door onze boodschap nog even stilstaan bij wie er voor hun eten op tafel en op het bord heeft gezorgd. Dat doen wij met alle liefde voor ons werk en voor onze producten. Het is wel fijn als mensen zich dat realiseren’, zegt Hanneke Stegeman van Voedselmakers.

Het idee ontstond vorig jaar vanuit deze Voedselmakers: een groep boeren uit Twente en de Veluwe. Er zijn toen in die regio zestig spandoeken geplaatst. Arjan Bonthuis van Voedselmakers: “De reacties waren positief, dat gaf ons positieve energie om de lokale spandoekenactie meer bereik te geven. Daarom hebben wij als LTO Noord het initiatief nu breed omarmd.”

Lekker, gezond en veilig voedsel

Onze boeren produceren lekker, gezond en veilig voedsel. Voor de consument in Nederland is dat een vanzelfsprekendheid; in veel landen in de wereld geldt dat helaas niet. De burger waardeert de versproducten van onze boeren. Onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken laat dat zien. De Nederlandse landbouw krijgt een 7,7 als cijfer.

Boeren voelen zich gewaardeerd en gesteund en zochten een manier om dit te laten zien. Onder andere met deze kerstcampagne geven ze hier uiting aan. Op social media wordt de actie ondersteund middels de hashtag #OnzeBoeren.